Saturday 17 November 2012

6 jenis lens digunakan Ray-ban

6 JENIS LENS DIGUNAKAN RAY-BAN 


Apabila anda membeli Ray-ban terdapat beberapa faktor yang perlu tentang Ray-ban. Salah satau yang terpenting adalah lens yang digunakanya. Buat pengetahuan anda, Ray-ban merupakan peneraju utama kaca mata sejak dari tahun 1937 lagi. Hari ini Abang Chik kongsi jenis lens-lens yang digunakan oleh Ray-ban.

Lens G-15
 Lens G-15 sememangnya sinonim dengan kaca mata Ray-ban. Lens jenis G-15 ini menyerap 85% cahaya nampak dan menghalang hampir sepenuhnya cahaya biru. Warna lenss hijau memberikan clarity penglihatan yang lebih baik dari segi colour contrast dan yang paling penting tentang G-15 iainya memberikan 'natural vision'.



Lens B-15
 Lens B-15 pula merupakan lens bewarna brown. Lens ini mempunyai ciri-ciri keupayan yang sama dengan twin lens. Warna brown pada lens memberikan lebij kaler contrast dalam keadaan kurang cahaya, memjadikan anda lebih keupayaan melihat lebih jelas dalam keadaan kurang cahaya.



Lens Legends
 Lens ini merupakan yang terbaru, limited edition lens dengan kualiti crystal dan adalah 100% UV protection. Dan yang penting dapat memberikan clarity yang lebih bagus. Dengan pelbagai pilihan warna dan jenis pelbagai jenis gabungan warna menajadikan lens legends sebagai lens yang vintage tetapi tidak ketinggal zaman.

 
Lens Gradient
 Satu lagi lens yang popular digunakan oleh Ray ban iaitu jenis gradient. Atau ada yang memanggilnya lens 2 tonnes. Bagi gradient lens terdapat 2 jenis lens digunakan iaitu pada lens kaca dan lens plastik. Bagi lens kaca, lens tersebut ditinted pada bahagian belakang lens dengan menggunakan proses vacum. Dengan ini ia membernarkan lens pada bahagian atas kelihatan lebih gelap berbanding pada bahagian bawahnya. Untuk lens jenis plastik pula, ianya menggunakan proses chemical immersion bagi membuatkan lens tersebut kelihatan gradient



Lens Polarized
 Lens polarized memang tidak dapat dinafikan amat popular dikalangan kaki Ray ban di Malaysia. Kebanyakan mereka mencari lens polarized walaupun banyak lagi lens yang popular dikeluarkan Ray-ban. Untuk lens polarize bagis self reflection adalah sangat bagus tetapi bagi surface reflection adalah tidak bagus. Fungsi polarized antaranya menyekat lebihan sinaran silau, menambahbaik color contast, mengurangkan kesakitan pada mata dan menabahbaik visual calrity.


Lens Mirror
 Lens Ray ban mirror sejak kebalakangan ini kembali popular kerana terdapat ramai artis memakai Ray-ban jenis lens mirror. Bagi menghasilkan lens jenis mirror ini, alatan tertentu digunakan untuk superheated metal oxide pada lens tetapi dengan memastikan molecular yang digunakan melekat secara rata pada permukaan lens.



Ok ini merupakan lens-lens popular yang digunakan oleh Ray-ban dari tahun 1937 hinggan sekarang. Terdapat banyak lagi lens yang digunakan, akan Abang Chik review pada masa akan datang. Buat peminat Ray-ban anda juga perlu tahu jenis lens apa yang digunakan pada Ray ban anda. Bukan setakat pakai sahaja ye sebab setiap lens mempunyai fungsi-fungsinya tersendiri.


No comments:

Post a Comment