Monday 25 April 2011

Google hadiahkan Sitelink di Ray ban Malaysia

Pada 23 April (hari sabtu) blog Rayban Malaysia [Komuniti Ray ban di Malaysia], Abang Chik bersyukur kerana Google telah menghadiakan blog ini dengan sitelink.

Sebelum itu apa itu sitelink?

Sitelinks adalah links-links dibawah domain blog atau web yang muncul di hasil carian google,sitelinks ini sebenarnya untuk dihasilkan secara automatik, jika sebuah blog atau web memenuhi algoritma sitelinks yang dikehendaki oleh google. Sitelinks diberikan kepada sebuah blog atau web agar pengguna lebih mudah menavigasi sebuah blog atau web


Bagaimana rupa sitelink ini?



Ray ban Malaysia

Screen shot diatas Abang Chik tunjukan bagaiman rupa bentuk sitelink. Sama seperti Pagerank, site link juga akan diupdate oleh google. Jadi dengan erti kata lain sitelink ini akan berubah atau berpotensi untuk hilang jika web/blog tidak update.


Bagaimana untuk mendapatkan Sitelink ini?


Bukan semua blog "dihadiahkan" sitelink oleh pihak google, dari pengalaman Abang Chik, asas yang penting untuk mendapatkan sitelink ini adalah kandungan blog yang unik. Penggunaan keyword yang betul juga berpotensi mendapatkan sitelink ini disamping trafic blog yang sentiasa flow ke blog tersebut.

Tetapi secara amnya kritirea ini perlu dipenuhi oleh sesebuah blog bagi mendapatkan sitelink.
  1. Domain atau nama blog yang unik
  2. Contens yang unik dan original.
  3. Tagline blog (yang berisi kata kunci yang disasarkan) dan deskripsi blog.
  4. Sitemaps Blog dan daftarkan ke Google (google webmastertool)

Dari pengalaman Abang Chik, sitemap ini diberikan kepada blog yang berusia 1 tahun atau untuk satu keyword utama sahaja. Senang disimpulkan, sitemap akan diberikan kepada blog yang paling popular dengan sesuatu keyword itu berbanding pesaing yang lain.



Tags: Ray ban, Ray ban Malaysia, Sitelink Ray ban, Abang Chik Ray ban, Ray ban Malaysia Abang Chik.

No comments:

Post a Comment