Friday 30 March 2012

Abang Chik Ray ban

Sekilas tentang saya

Abang Chik

Mesra di kenali sebagai Abang Chik @ Abang Chik Ray ban di kalangan mereka yang pernah berurusan dengan saya. Abang Chik bermula berniga secara kecil-kecilan secara offline (kepada kawan-kawan terdekat) dan secara online secara retail sekitar 3 tahun lepas. Pada masa tersebut, Abang Chik masih lagi bergelar pelajar tahun akhir di sebuah institusi pengajian swasta dan hanya menjalankan secara sampingan sahaja.

Alhmdulillah tamat sahaja pengajian, Abang Chik terus melilih bidang perniagaan ini secara sepenuh masa walaupun memiliki segulung ijazah. Abang Chik sedar, bidang perniagaan bukan seindah yang disangkakan, tidak pasti membawa keutungan semata-mata, tetapi dengan minat yang mendalam, Abang Chik tekad menceburi bidang perniagaan menjual kaca mata sepenuh masa walaupun bisnes ini lebih dimonopoli oleh kaum bukan Melayu.

Saya merupakan budak kampung biasa, buta tentang IT malahan hanya tahu menggunakan Internet hanya ketika berada di tingkatan 4, (kampung saya amat terpencil tiada liputan internet ketika itu) dan saya sedar internet bukan sahaja tempat bersosial, malahan tempat mencari rezeki dan saya menggunakan memanfaatkan kelebihan ini sepenuhnya.

Bisnes utama

Abang Chik bermula dari bawah dalam menjual Ray ban sahaja pada mulanya, disebakan ini rakan2 serta pelanggan yang sering berurusan dengan saya lebih gemar memanggil Abang Chik Ray ban =) Pernah melalui zaman kejatuhan, kini Abang Chik dapat tersenyum melihat empayar perniagaan Abang Chik kini berkembang dengan memasukan model-model baru serta perbagai jenama lain di dalam list blogshop kami.

Kini, selain Ray ban dan Oakley, Abang Chik cuba untuk memasukan pelbagai jenama kaca mata lain seperti Gucci, Prada, Versace, Police dan banyak lagi untuk memenuhi perminataan pelanggan yang kian meningkat. Insyallah saya akan cuba sedaya upaya=)

Ketika mula-mula membuka perniagga ini, Abang Chik hanya menjalankan perniagan ini secara suka2 sahaja dan bersendirian, tetapi alhamdullilah kini Abang Chik mampu membayar gaji 3 orang pekerja yang membantu Abang Chik bagi mengambil order serta packing barang-barang customer bagi mengelakan kelewatan barang yang diorder sampai.

Dari masa ke semasa, Abang Chik akan cuba akan membaiki mutu penghantaran, layanan kepada customer dan yang paling penting kualiti barang yang di order oleh customer. Kepuasan pelanggan adalah kegembiraan saya.

Ahli berdaftar

Alhamdullilah setakat ini, Abang Chik mempunyai hampir 300 ahli berdaftar bersama2 saya menjalani perniagaan ini. Jumlah ahli berdaftar bertambah dari masa kesemasa yang saya amat gembira dengan hal ini kerana dapat bersama2 berkongsi rezeki dengan yang lain.

Rujukan anda

No comments:

Post a Comment