Wednesday 28 March 2012

Jenama kaca mata terkenal di dunia

Pada hari ini, kita dapat lihat di pasaran terdapat pelbagai jenama alternatif kaca mata hitam berjenama yang semamang popular sejak dahulu lagi iaitu Ray Ban dan Oakley. Antaranya adalah Dolce Gabbana dan, Diesel, Gucci, Hugo Ketua, Prada, Tommy Hilfiger, Versace dan banyak lagi. Artikel ini Abang Chik ingin berkongsi info dengan anda latar belakang kepada jenama pereka yang unik, merungkai kembali sejarah mereka dan bagaimana jenama ini boleh berkembang sehingga menjadi jenama terkenal tinggi di dunia, malah mempunyai ‘pengikut’ mereka tersendiri.  

Ok, kisah sedikit info tentang Ray ban. Pastinya ramai yang tahu Ray-Ban telah ditubuhkan pada tahun 1937 sebagai dikenali dunia sebagai pengeluar kaca mata hitam yang berkualiti tinggi. Model Ray ban yang pertama keluaran mereka adalah jenis, "Aviator" (dikeluarkan percuma untuk tentera juruterbang tentera udara US) dan "Wayfarer". Sememangnya Ray ban di Malaysia amat popular dan menguasai pasaran berbanding jenama-jenama lain mungkin disebabkan faktor sejarah ini. The "Blues Brothers", dibintangi Dan Akroyd dan John Belushi menunjukkan mereka memakai "Wayfarer". Juga bagi kaki Ray ban Malaysia pastinya anda menonton filem Riscky Business, lakonan Tom Cruise pada tahun filem 1983 dengan gaya memakai Ray ban sunglass
 
Dolce dan Gabanna adalah sebuah jenama mewah fesyen, yang ditubuhkan oleh pereka Itali Domenico Dolce dari Palermo, Sicily, dan Stefano Gabanna dari Milan, Itali. Walaupun mereka membawa haluan masing-masing pada tahun 2005, perniagaan itu masih unvaried dan kedua-dua Dolce dan Gabanna terus berkembang. Kebanyakan mereka yang mimilih kaca mata Dolce dan Gabanna adalah dari kalangan wanita.
Diesel mungkin agak asing bagi penggemar-penggemar kaca mata kerana kurang mendapat sambuatan di pasaran Malaysia tetapi tahukan anda ianya bermula kira-kira sejak tahun 1978 dahulu. Sememangnya tidak dapat dinafikan Diesel gah dalam pembuatan seluar jeans dan pakaian kasual, serta aksesori, tetapi tidak untuk serta cermin mata hitam. Syarikat Diesel ditubuhkan oleh Renzo Rosso pada tahun 1978. Dia dan pasukan reka bentuk beliau sentiasa ingin membawa perubahan dalam dunia fesyen. Jadi, jika anda ingin mempunyai yang kelihatan bergaya dengan jenama ini, maka cermin mata hitam Diesel adalah khusu untuk anda.


Gucci adalah salah jenama fesyen yang paling terkenal. Ia ditubuhkan oleh Guccio Gucci dalam Florence, Itali pada tahun 1921. Gucci adalah jenama yang paling penting buat Itali di mana mempunyai kira-kira 425 kedai di seluruh dunia (mungkin telah bertambah dari masa kesemasa). Mereka juga memegang rekod dunia bagi jeans paling mahal pernah dibuat AS $ 3,134, di Milan pada tahun 1998! Pada tahun 1938 Gucci berkembang, dan membuka sebuah butik di Rom. Guccio Gucci mereka sendiri produknya dan kebanyakan barang syarikatnya mendapat sambutan yang paling memberangsangkan. Guccio Gucci meninggal pada tahun 1953, dan selepas itu Aldo Gucci memainkan peranan penting dalam pembukaan kedai-kedai utama firma di London, Paris dan Manhattan. Bagi kebanyakan wanita, mungkin mereka akan tergila-gilakan kaca mata Gucci yang sememangnya hot dan menjadi pilihan selebriti dunia.

No comments:

Post a Comment